Vänsterhäntas dag

2009-08-13 @ 17:48:39

Idag är det min och många andas dag, dvs de västerhäntas dag. Dagen är till för att hjälpa oss västerhänta med de svårigheter vi kan ha i vardagen. Det finns fåtal affärer som säljer saker för enbart vänsterhänta. Nu låter det som om att vår vardag är svårt p.g.a att vi är vänsterhänta. Så är inte fallet. Ofta fungerar det mesta även med vänterhanden, men det kan vara betydligt mycket svårare. Speciellt svårt tycker jag det är att klippa med högersaxar.

Tydligen förekommer även "diskriminering" av vänsterhänta. När min syster sökte jobb i Norge förr förra året fick hon inte jobb i en fiskfabrik dels för att hon inte hade körkort och dels för att hon var vänsterhänt. Jag vet inte om det är farligt eller något för oss att arbeta med maskiner som är gjorda för högerhänta, men något sådant skulle jag kunna tänka mig. Men jag tycker att det låter konstigt att det skulle vara farligt för en vänsterhänt. Borde inte industrier vara anpassade för båda?

Man skulle kunna säga att jag både är vänster och högerhänt. Jag skriver, klipper, osv med vänster hand, men när jag kastar boll, boxlar osv gör jag det med höger. Är inte det ganska märkligt? Skulle man kunna säga att jag är både väster och högerhänt då?



/ Åse

Åse Allmänt Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0