I väntan på nånting större

2011-11-30 @ 18:11:39Imorgon är det december, den sista månaden på 2011. Igår var det +10 och pissregn. Det kan inte vara normalt. Världen är inte normal längre. En av de vidrigaste terroristerna i historien, som visserligen nog inte har alla hästar hemma, dödade 77 människor och kommer antagligen inte ens få fängelse. Han är fortfarande en mördare och en människa, som borde få sitta inlåst tills han ruttnar. Jag tror seriöst inte att det finns någon på denna jord som tror att de kan ge honom vård så att han blir "frisk". Att han helt plötsligt ska vakna upp en dag och säga "Förlåt, jag har varit jättedum. Sätt mig nu i fängelse så att jag får tjäna mitt straff." Nej, där kan han lika gärna sättas direkt, för någon psykiatrisk vård kommer inte göra ett jävla piss i den människan.

Det var bara en liten parentes... Det händer väldigt lite i mitt liv för tillfället, allt är bara en stor väntan. I helgen jobbade jag fredag och lördag kväll, men tog mig ut lite i civilisationen på dagarna, tränade och åt och så. Kommande helg blir också väldigt lugn, med mig själv som sällskap, när alla tre jag känner antingen ska jobba, dra till Barbados eller till Malmö. Om drygt tre veckor får jag äntligen krama om min man igen, som jag då inte träffat på över två månader. Jag får också krama min pappa, som kommer hit och hämtar mig, och min mamma som sitter hemma och väntar. Förhoppningsvis ska jag krama om så många vänner som möjligt också, som nu är utspridda över hela Sverige. Men jag vill kramas NU! Jag orkar inte vänta längre... Nu ska jag studera kognitiv psykologi tills jag blir så trött att jag somnar och drömmer om framtiden. Puss och godnatt!

Linnea Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Felicia

Fast samtidigt kan man ju fråga sig om inte rättspsykiatrisk vård i de flesta avseenden är värre än fängelse. Döms du till livstids fängelse sitter du max 20-25 år någonting (åtminstone i Sverige). Med rättspsykiatrisk vård menas att personen i fråga, i det här fallet Behring Brevik, inte släpps ut förrän han anses frisk och inte kunna begå brott igen. Och jag tror att det kommer dröja väääldigt länge, om någonsin, innan han anses frisk. I Sverige sitter de som döms för rättspsykiatrisk vård betydligt inne betydligt länge än de som får sitta på anstalt. Så vill man att Behring Breivik ska spendera så mycket tid som möjligt utanför samhället, någonstans där han inte kan skada, då tycker man att det är bra att han fick rättspsykiatrisk vård.

2011-11-30 @ 21:18:00
URL: http://sumseven.blogg.se/
Postat av: Linnea

jag är inte så jätteinsatt, men som jag förstått det av medierna här så verkar psykiatrisk vård vara relativt lindrigt straff här i norge. jag utgår bara ifrån vad jag tror och hoppas att de tar hänsyn till vad han faktiskt gjort och att han blir inlåst så länge som möjligt, var han än sitter. men jag tycker inte att rättspsykiatrisk vård är något straff, det är vård. fängelse är straff.

2011-12-01 @ 10:43:27
URL: http://sumseven.blogg.se/
Postat av: Felicia

Det kan givetvis vara så i Norge, utgår som sagt från det svenska rättsväsendet. Men jag tycker att det är moraliskt fel att sätta en person med en allvarligt psykisk störning i fängelse, och så tycker även det svenska rättsväsendet.

Av vad jag har hört av Norge så är det ett förebildsland och väldigt framåt när det gäller exempelvis rättsfrågor (och även högerextremitet). Jag tror att de har agerat rätt i den här frågan, även om jag till viss del kan förstå varför det blir ramaskri kring varför han dömdes till rättspykiatrisk vård och inte fängelse. Folk vill ha hämnd. Men det är viktigt att inte använda hämndtanken för långt, för då hamnar vi plötsligt i USA och dödstraff. Och det är definitivt inget förebildsland.

Sen är nog en anledning till att vård anses som ett "lättare" straff är att det heter just vård.

2011-12-01 @ 18:37:06
URL: http://sumseven.blogg.se/
Postat av: Felicia

Han har ju inte dömts än, lite felskrivet av mig. =) Men det lutar ju åt det.

2011-12-01 @ 18:40:51
URL: http://sumseven.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0