Semme på hög nivå!

2011-07-30 @ 11:51:24Hoho! :)
Semester hit och semester dit! Underbart härligt ser det ut iallafall. Och Greveholm, jag måste åka dit någongång i mitt liv. Snart! Och leka skattjakt med spöeken och deras snoer. Ett försök till något skånskt fick vi där ja.

Jag har också varit på en liten minisemester, en och en halv dag på Öland :) Minigolf och gitarrhäng, bad och lite sol. Torsdagen kan vi ju dock räkna bort, eller den regnade bort av sig självt så vi drog hem istället.

Invigde min semester igår, trots att jag har haft det i en vecka nu. Fika på förmiddagskvisten med Linn och sedan sweet chili på kvällen med Johanna. Man firar inte på bättre sätt än med mat.

Vad har hänt mer under mitt livs första semestervecka?
Jag har paddlat, för andra gången iår.
Varit på lite kalaseri
Lämnat bort min bästa vän för vintern och kanske ännu längre om allt funkar bra

Jag sitter fortfarande i morgonutstyrsel. Det är väl då man har semester på riktigt. Skulle egentligen ha tagit en promenix med Johanna, men den regnade bort den också. :/
Hade tänkt bjuda hit mamma på lite mat idag, förhoppningsvis kommer min äldsta vän hit också. Den gamle räven Paulina. Fick ett litet desperat sms att hon inte hade något att göra efter jobbet. Och vad fasen har jag att göra, ingenting! Så vi slår våra kloka ihop.

Puss och hej från Mässhallsgatan.
Permalink Cecilia Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()

Från Hultsfredsfestivalen till St. Tropez

2011-07-29 @ 11:45:07

Jag har saknat Hultsfredsfestivalen i två långa år och äntligen var den tillbaka. Och fy fan så bra det blev! Bra väder, massa underbart folk, kall öl, bra musik och massa dans lite överallt och hur som helst. Sjukt bra konserter var jag på också. The Drums, Royal Republic, SMK, bob hund, Johnossi, Crystal Castles, Thorsten Flinck, The Tallest Man on Earth till exempel.. Det var en helt perfekt festival! Lördag natt var jag dock tvungen att lämna alla dom här glada och underbara människorna och resten av festivalen.

Resan till St. Tropez var kändes väldigt mycket längre än vad den var. Kanske beroende på att jag var trött, hungrig, full, bakfull och allmänt festivalslut. Men kl 10 var jag framme i Nice och några timmar senare framme vid huset där jag skulle bo i nio dagar. De nio dagarna var väldigt blandade, men sammanfattat helt underbara och verkligen en sjuk upplevelse. Men det var också väldigt skönt att komma hem igen och nu ska jag njuta av min sista tid av semestern. I eftermiddag tar jag med min snygga kille och drar till Öland och myser hela helgen. Nästa vecka vill jag gärna ha Sum7-umgänge hela tiden, när fina Ina kommer till stan och vi alla snart sprids ut lite överallt, ännu en gång...

Neredatering

2011-07-29 @ 10:52:43

Igår kom jag hem igen. 3 välbehövliga semesterdagar fick jag och dem spenderade jag med Jocke. I fredags kom han och hämtade mig i butiken. Min dag hade börjat som den värsta någonsin med åsknedslag så hela butiken var utslagen. Den fortsatte med jobbiga och krävande kunder och allmän otur och avslutades med fel i kassan. En av de värsta dagarna i mitt liv. Ren tur att Jocke kom och försökte göra den bättre även om det nästintill redan var kört. Nog om det. På lördagen jobbade jag en sväng och sedan bestämde vi lite hastigt och lustigt att vi skulle åka ner till han i Eslöv istället. Så upp på motorcykeln och iväg. Fyra blöta, ömma och långa timmar senare var vi framme och då var det dags för Bröllopsdagsmiddag med hans familj. Söndagen fortsatte med massa mys och mat i mängder. Måndagen blev det löning och därmed shoppingrunda, lite släkthäng och Harry Potteravsked på bion i Lund. "Greveholm" roadtrip blev det på tisdagen, och hur grymt var inte det! Kände mig som 5 år på nytt. Därefter blev det fotbollsträning följt av Göteborg som vi anlände till mitt i natten. Sov hos min kära moster och fick min efterlängtade megafrukost och sedan var det såklart Liseberg som gällde. Vi spenderade många timmar i kö, någon med att äta, en med att se Carl-Einar Häcker trolla och trixa, en halv med att dansa till Robert Gustavsson och Rolandz, resten vet jag inte. För sedan var klockan helt plötsligt halv tio och vi åkte hem till Eslöv igen. Det var onsdagen. Torsdagen, igår, finns det inte mycket att säga om. Vidrig mest. Tåget gick 07.10 och resten av dagen försökte jag vänja av mig tanken vid att min andra halva inte var i närheten av mig längre och samtidigt jobba. Det var min semester. Nu väntar jobb konstant fram till mars, måndag-lördag. TUR att jag gillar mitt jobb. Annars hade jag nog gått och dött en sväng. Distansförhållande är inget att rekommendera och det kan nog både Ina, Linnea och Julia intyga också. I helgen kommer förresten Ina och det blir underbart. Då blir allt som det ska igen.

/P.

Permalink Paulina Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()

Vi söker lägenhet i Stockholm - har du några tips?

2011-07-21 @ 15:21:33

Hej vänner, bekanta och bloggläsare!

Jag och min pojkvän Marcus letar för tillfället boende i Stockholm till hösten då vi ska plugga/jobba. Vi söker en 2:a, en 1,5:a eller en 1:a med bra planlösning och eget kök. Helst omöblerad, eller delvis möblerad, men har du andra tips mottages de också gärna!

Vi har inga krav på vart i Stockholm vi vill bo, men inom ett rimligt avstånd (kanske max en timme från lägenhetetn till slussen?).

Vi är rök-, och husdjursfria.

Tacksam för lägenhetstips men andra tips som bra sätt att få tag på en lägenhet, hemsidor, hyresvärdar med mera mottages mer än gärna också!

Lyckas vi med att få tag på en lägenhet är ni givetvis inbjudna på inflyttningsfesten!

MVH Felicia

Permalink Felicia Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()

Skydiving 17/7-11

2011-07-18 @ 13:04:01Okej. Igår upplevde jag den bästa, roligaste, sjukaste, galnaste och häftigaste grejen jag någonsin har och kommer ha upplevt. Jag hoppade fallskärm. Jag har velat göra det hur länge som helst och för några veckor sedan hittade jag en modig hoppkompis, nämligen min pojkväns systers pojkvän. Så då tog vi tag i saken och bokade ett tandemhopp den 17 juli klockan 15.00.

Dagen började lite skakigt och vi visste inte rikigt om vi skulle få hoppa pga vädret, dagen innan hade de behövt ställa in alla hopp. Men vi ringde och än så länge hoppade de för fullt ute på Gryttjom flygfält. Så vi styrde bilen mot Uppsala och nu kom min nervositet, hade inte riktigt fattat innan att vi skulle göra detta. Men nu blev det mer verkligt. Jag skulle verkligen hoppa ut från ett plan från 4000 meters höjd.

När vi kom fram till flygfältet blev vi lite överraskade. Vi hade väntat oss ett par stycken andra som skulle hoppa och några instruktörer, men istället möttes vi av ca 100 personer där ute. Var 20 minut hoppade ca 20 personer så hela tiden ramlade det ner folk från himlen. Stämningen var otroligt lugn och avslappnad och det gjorde att man släppte all nervositet och istället ville man bara upp i planet och köra!

Vi bytte om till våra snygga overaller och väntade på att våra instruktörer skulle komma och möta oss. Jag fick en stabil kille som hette Calle och Patrik fick en mer sprallig kille som hette Sven (Sven hoppade i shorts och t-sirt). Sen var det bara att springa ut på fältet och in i planet med 6 andra tandempar. Sen åkte vi 4 km upp i luften och resten går typ inte att förklara. Att stå på kanten och sen hoppa rakt ut och falla fritt i 200 km/h var en grym känsla. Inte alls läskig utan bara skitkul. Man kände inte ens att man föll. Jag kunde inte sluta skratta under hela hoppet. Sen när skärmarna hade vecklats ut svävade vi runt där uppe och det var otroligt skönt. Dom lekte runt lite med oss och gjorde störtdyk och roliga svängar. Dom körde också så att vi fick åka nära varandra, skitkul!

Väl nere på marken igen var man helt speedad. Elias och hans syster står och väntar på oss och dom tyckte också att det såg sjukt kul ut, och när vi berättade hur det var blev de lite sugna. Efter lite övertalning från oss och massa instruktörer slutar det med att de också hoppar. Haha! Johanna som hela bilresan sa hur nöjd hon var med sitt beslut att inte hoppa och Elias som är den mest flygrädda person jag känner. De var överlyckliga att de också gjorde det.

Det var en grym dag och jag kommer lätt göra detta fler gånger! Jag rekomenderar alla starkt att göra detta, det är en upplevelse man inte får missa!

Snygga i våra outfits.

Ett gäng faller ner från himlen.

Redo!

Nu går vi på planet, ingen återvändo...

Den lilla gula pricken är jag och min fallskärm har precis vecklats ut.

Jag och Patrik!

Landar!

Patrik och Sven är glada.

Här har Johanna precis bestämt sig för att hoppa. Hon fick samma instruktör som jag! Jätteduktig.

Johanna och Elias!

Elias påväg in för landning. Eftersom Elias var väldigt nervös så fick han den bästa instruktören de hade,
han hade tydligen gjort massa stunts i Bond-filmerna och i Lara Croft - Tomb raider- filmerna! Coolt!

Johannas landning!

Weho! We did it.

/Ina
Permalink Ina Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks ()

Semester

2011-07-17 @ 19:22:03Nu börjar min "en veckas-semester" rinna mot sitt slut. Vi är precis hemkomna från Linköping där vi shoppat lite och kollat på sista Harry Potter-filmen som var väldigt bra. Igår var vi i Söderköping och åt oss mätta på glass och på kvällen åkte vi på räkfrossa på Gota Kanal där vi verkligen frossade i räkor. Tror minsan jag och Christoffer tryckte i oss 5 kg räkor tillsammans. Guud vad mätt jag blev, men gott var det!! Natten spenderas i ett tält på campingen i Söderköping som inte direkt var någon höjdare, men det dög för natten. Kallt och fuktigt i natt/igårkväll och imorse var det riktigt stekhett i tältet.

I tisdags tog vi färjan mot Visby för att spendera några dagar tillsammans på Gotland. Vi bodde i en liten stuga, delade på en 90 säng i Kneippbyn. Jag förstår att många barnfamiljer väljer att åka dit då de har både ett vatten- och ett sommarland där. Visby är en oerhört fin stad med staden i innestaden. Förutom Visby tycker jag att Gotland är en ganska dyster ö. Visst raukarna och Lummelundagrottan är sevärt. Men det är lite torrt och tråkigt och man passerar i princip bara öppna landskap.

Vi gick vilse vid någon fornborg uppe i bergen och klättrade över alla träd som ramlat på borgen då stigen försvann. Borgen var sjukt stor! Vi bestökte som sagt Lummelundagrottan, kollade på raukar på Fårö, besökte Blå lagunen för första gången. Vilket nästan var det bästa på resan. För er som inte vet är Blå lagunen ett gammalt kalkbrott med vatten i. Vattnet är välidgt blått så det känns lite som man är vid Medelhavet. Gotlandsvistelsen slutade i fredags. Vi har inte haft mycket sol de här dagarna men vi har haft tur att det inte regnat just då vi planerat att göra något.

Som ni ser har vi hunnit med lite de här dagarna. Bilder kommer senare då jag orkar lägga upp dem.

Förresten så blir jag nog Linköpingsbo snart då jag kommit i på Logopedutbildningen. Det känns kul att bli en av 27 utvalda med 91 förstahandssökande och 400 något som sökt toltat :) Det tråkiga är dock att jag får flytta dit själv eftersom Christoffer inte har gått klart som lärling. Men som tur är så är det ganska nära :)

/ Åse
Permalink Åse Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()

Vår semester i Rom

2011-07-13 @ 21:03:41
Vi på Petersplatsen i Vatikanstaten. Bakom syns Peterskyrkan.

Hej vänner. Min dator har gått sönder och är inlämnad för service, därav min bristfälliga uppdatering. Lånar för tillfället Marcus dator.
Hm, vad har hänt sedan sist. Vi tillbringade några dagar i Stockholm och såg bland annat Foo Fighters på stadion. Skitbra var det. Sedan firade vi en lugn och mysig midsommar hemma i Vimmerby innan vi på söndagen tog flyget från Skavsta till Rom.
Rom var fantastiskt och jag råder alla som inte varit där att åka dit! Skithäftigt var det och bäst av allt var nog Vatikanen.
Jag med Colosseum i bakgrunden.

Rom var vackert och ingenting var nybyggt i princip. Det var gammalt och genuint. Väldigt mycket turister var det också givetivis, men det är svårt att komma undan.
Vid spanska trappan.

Vi hade tur med vädret, även om det var väldigt varmt. Runt 35-36 grader och klarblå himmel nästan varje dag. Vårt hotell var fint, att rekommendera! Hotel Orazia.
Utsikt över Petersplatsen (Vatikanen) från kupolen på Peterskyrkan.

När vi hade varit inne och tittat i Peterskyrkan fick vi reda på att man kunde ta trappan upp i kupolen för 5 euro. så det gjorde vi, men hade vi vetat hur hemska trapporna var hade vi nog inte gjort det... I kanske 20 minuter gick vi upp små och trånga trappor. Det var varmt, och trångt med folk och ju längre upp i kupolen man kom desto mer lutade väggen (eftersom det var en kupol!) Otäckt! Men det var helt klart värt det!
Marcus var skraj!

Fin utsikt från Spanska Trappan.

Kvällsol med utsikt över Rom.

Sistinska Kapellet i Vatikanmuseérna. Ett måste att se någongång i livet!

Macke framför Peterskyrkan.

Som sagt, har ni inte besökt Rom bör ni göra det. Sjukt vackert och så mycket historia och kultur. Härligt folk, fint väder, god mat men det bästa av allt:
GLASSEN!
/Felicia
Permalink Felicia Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()

En vecka av mitt liv

2011-07-11 @ 12:20:55Nu har jag varit ledig och i Vimmerby i en vecka, vilket har varit helt sjukt underbart. Har haft fullt upp samtidigt som det har varit lugnt och skönt. Direkt när jag anlände drog jag till Ryggåsen för släktkalas med Svenssons och Jonssons och Södlings, vilket nästan blev lite för kul.. När jag hade piggnat till dagen efter så var det återförening med delar av Sumseven, vilket var precis så underbart som det bör vara. Sedan har det hänt lite till som jag inte har några bildbevis på. Massa mys, middag på Åbro, morgonpromenader, stek på balkongen, mer mys och annat kul.

Min bästa vän klippte sig och gick från superdupersnygg till superdupermegasnygg

Vi firade och drack öl med fina killar

Superdupermegasnygga bästisar alltså

Sen var det Dampfestival och vi fick uppleva fredagkvällen i alla fall

Sen åkte vi hem och sov och när jag vaknade var de här fina Eslövsborna i stan. Vi solade och badade och avslutade kvällen med att festa till det.

Sedan var det söndag, jag var bakfull och spenderade dagen med min man. Vi såg på fotbolls-vm på tv, krocket-sm live, badade fötterna, körde hö, åt mat, åt glass och kollade på Family guy. Världens mysigaste dag med världens mysigaste kille. Idag är det måndag och jag ska snart äta lunch med han som är så mysig. Annars ska jag ladda för festival och en vecka i St. Tropez. Hur man nu gör det på samma gång... Hörzzz.

Harder better faster stronger

2011-07-10 @ 18:09:38

Nu är jag hemma på riktigt och det känns som det senaste året aldrig hände. Det var bara en underbar dröm och mardröm. Jag har ett jobb som jag gillar, en lägenhet på gång, en pojkvän en bit härifrån och massa fina vänner som jag saknat ihjäl mig på. Jag trivs med mitt nygamla liv i staden Vimmerby. Vi får se vad framtiden har att ge, men sommaren verkar i alla fall bli lika bra som jag tänkt. Hultsfred väntar onsdag till söndag med världens bästa människor (minus några) och det längtar jag till. Idag är jag ledig. Behövligt. Jag har varit lite duktig och städat och fixat lite och snart ska jag försöka mig på en springtur. Också behövligt. En sak som jag inte har är överdrivet mycket hår. De flesta vet det vid detta laget, men ungefär 35 cm av det rök i onsdags och jag är så sjukligt nöjd. Kunde inte blivit bättre och vilken befrielse! Annars är allt hyfsat lugnt, det är sommar, varmt och fint väder. Onödigt att klaga. Finns väl bara en sak som saknas och det är den där Jocke som visst kommer hit på onsdag!!!

Permalink Paulina Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()

ALV

2011-07-03 @ 22:12:24Idag var nästan hela sumseven återförenade. Vi gjorde ett besök på Astrid Lindgrensvärld. Det var första gången på länge som så många av oss träffades samtidigt. Det var väldigt kul att träffa alla igen. Synd att Linnea inte kunde delta bara. Regnet låg i luften hela dagen men som tur var så slapp vi det. Jag måste säga att den nya Mattisborgen var grym! Vildvittrorna, grådvärgarna och rumpnissarna var häftiga precis som snökanonen, vattenfallet, hästarna, röken och när Mattisborgen delades av "blixten".

Här kommer några bilder från dagen.

Rumpnisse

Vildvittra

/ Åse
Permalink Åse Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()

Skisser för sommaren

2011-07-01 @ 19:03:25Jag har semester. I två veckor från och med nu, sedan ska jag ner till St. Tropez och "jobba" en sväng och sedan är jag ledig i två veckor till. UNDERbart. Helt sjukt underbart faktiskt, för just nu är jag väldigt trött på att tvätta, städa, stryka, handla och plocka skit och alltid göra allt helt perfekt. Men slipper som sagt det för en stund och det ska jag njuta av till max. Just nu gör jag lite allt möjligt och ingenting på samma gång. Ligger och chillar i soffan, syr fast knapp på kavaj, städar, packar, ser på fotbolls-vm... Försöker samtidigt göra så lite som möjligt, så att jag orkar gå upp kl 05:15 imorgon, åka buss i nio timmar, köra bil till Ryggåsen, pussa på pojkvän och gå på 20-årsfest. Men det blir säkert jättebra. Nu ska jag koncentera mig på alla mina bollar som jag har i luften och sedan somna in i min norska säng så tidigt som möjligt. Kl 07:30 imorgon säger jag ha det till Oslo och återvänder inte förrän 7 augusti. Sommerferie, nå kommer jeg!