Roman de gare - Korsande vägar

2009-08-11 @ 00:38:12


Svt2 har denna vecka en fransk filmvecka - det vill säga att de visar en fransk film varje kväll. Första filmen att visas var Roman de gare, på svenska Korsande vägar, av Claude Lelouch. Jag såg den och den var fantastiskt fin och välgjord. Jag gillar verkligen Dominique Pinon, som är den enda för mig kända skådespelaren i filmen. Jag har tidigare sett honom i Amelie från Montmarte. Han spelar Pierre Laclos i filmen, en så kallad spökskrivare som skriver romaner åt en känd författare i hennes namn. Han skriver alltså men hon tjänar på det. När han ska åka ner till hennes båt för att påbörja sin roman stöter han på Huguette, en kvinna som brutalt lämnas utav sin fästman på en mack på väg till hennes föräldrar. Pierre plockar upp henne och efter en tid i bilen frågar Huguette om han inte kan låtsas vara hennes fästman och följa med att hälsa på hennes föräldrar. Han tackar ja, i tron på att finna mycket inspiration till "sin" bok, men mycket kan hända på vägen...

Det är en väldigt komplicerad historia som filmen bygger på men trots det tappar jag aldrig intresset för filmen. Det fångar helt enkelt och man vet inte vem som är vem och vad som är bok och verklighet förrän i sluttampen av filmen, vilket ökar intresset och spänningen. Dessutom gillar jag romantiska draman som inkluderar en inte allt för vacker hälft. Jag vet inte varför men det ökar på något sätt trovärdigheten för filmen när den "fula"  eller töntiga killen med enormt hjärta vinner den vackra kvinnan eller tvärtom. Jag avskyr filmer med Hilary Duff, Lindsay Lohan eller dylikt som spelar hejaklacksledare och vinner Chad Michael Murrays eller Zac Efrons hjärtan. Usch så förutsägbart och trist.

Filmen var väldigt vacker och jag gillade den mycket. Jag rekommenderar den varmt.

Nu från en bra film till en bra serie - Upp till Kamp del 3 på Svtplay! Godnatt!





Felicia Allmänt Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0