Mitt år som bilförare

2009-12-20 @ 13:14:54Den 24 februari har ett år passerat sedan jag tog mitt körkort! Det har varit en väldigt skön tid, där jag har kunnat göra det jag vill, när jag vill, utan att behöva ha någon som skjutsar mig. Det har inte bara varit ett år att lycka och glädje. Jag har stött på mycket otur detta år som bilförare. Det hela började innan jag fick körkort (i slutet av förra året), när jag var ute och övningskörde, skulle jag åka in till stan för ett möte med fotbollslaget. Innan jag hann svänga ut från Södra Vi sprang ett rådjur ut framför bilen så att jag fick bromsa. Sedan började mamma prata om att det varit väldigt mycket vildsvinsolyckor i Västervik. När vi kommer till norra fågelhem, tror ni inte att ett vildsvin springer fram framför bilden och jag hinner inte få stopp på bilen. 3000 kr i självrisk, lyckat! Och skador på bilen.

Fredagen den 18 december 2009, var ytterligare en dag med otur. Jag hade aldrig kört på vinterväglag tidigare och skulle iväg på innebandymatch i Mariannelund. Jag var sen så jag kände mitt lite stressad. Först fastnade jag i en backe i Södra Vi och fick backa och välja en annan väg. Hela vägen tänkte jag: "fan vad halt det är". Precis när jag kommer till Vimmerby, börjar bilen bakom blinka på mig, men jag tänkte inte mer på det så jag körde in i Vimmerby. Sen kör de om mig och pekar på bilen så jag stannar. Då säger de att höger bakhjul släpar (antagligen därför det kändes så halt). Det visar sig att det har blivit punka på hjulet och att jag har kört med så hela vägen från Södra Vi utan att märka (ja jag vet att jag borde ha känt, men så är det. Antagligen tog jag mitt inte upp för backen av denna anledning). Vi fick därför sätta på ett reservhjul, för att sedan byta på måndag.

Idag den 20 december när jag var på väg hem från Locknevi, kommer jag i en vänsterkurva och bilen hamnar i sladd. Jag försöker att styra till rätta bilen och bilen dras från ena sidan till den andra. Bilen vänds och hamnar åt motsatt håll (som att jag skulle kommit från andra hållet på väg till Locknevi) och jag hamnar i diket! Snön var som tur väldigt djup där, så det blev inga större skador på bilen, men det lossnade en grej framtill. Eftersom höger bakhjul bara vara reserv, så var det antagligen det som gjorde att jag sladdade så pass mycket och det hjulet hängde i luften. Där stod bilen alltså på tre hjul och med mig inuti. Jag fick klättra ut ur bilen genom den andra dörren vid förarsätet. Jag fick ringa efter Henke och Tommy så fick de komma och dra upp mig. Men allt gick bra och de fick upp bilen. Vilka räddare i nöden! :) Nu ska jag köra ännu mer försiktigt i fortsättningen för jag hade väldigt tur denna gång att det inte var någon sten eller träd där. Jag uppmanar er alla att ta det riktigt försiktigt när ni är ute och kör i detta luriga vinterväglag. Detta var alltså den första gången i mitt liv jag , och jag hoppas att det blir den sista!

Man kan alltså sammanfatta detta och säga att jag har haft ganska mycket otur under detta år.





Nu får ni inte tro att jag är helt värdelös på att köra bil. Jag följs av otur helt enkelt! Jag hoppas att det vänder någon gång!

/ Åse
Åse Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Therese

hahaha! Jag tycker du är lite rolig du ;)

2009-12-20 @ 18:02:07
URL: http://smilelikeyoumeanitt.blogg.se/
Postat av: Maja

Du får tänka att du har tur att du inte skadat dig något speciellt =). Det är grymt läskigt när mn känner att man inte har någon kontroll över bilen. Jävla bilar!

2009-12-22 @ 12:11:17
URL: http://maaia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0