Varför vinglar jultomten?

2009-12-22 @ 19:50:18

Jul, jul, strålande jul. För visst är julen härlig? Glittrande adventsstjärnor hänger dinglandes i allas fönster, de små tomtegubbarna står placerade på långa rader, det luktar julgodisbak med knäck, kola och lussekatter, julgranen är pyntad och fin och i bakgrunden spelas Whams låt Last Christmas.

 

Men efter att allas magar är mätta och fyllda med prinskorvar, köttbullar, julskinka, sylta och julegröt börjar det att kännas konstigt i magen. Det är någonting som är fel med de vuxna, varför ser ögonen så konstiga ut? Morfar luktar konstigt, farmors kramar känns hårda, mamma kan inte sluta tala om hur mycket hon bryr sig om barnen och farbrors skämt är oförståeliga. Och varför vinglar jultomten?


Ibland är det lätt att tro att vuxna inte vet vad som händer med deras kropp när de dricker glögg och snaps. Men det vet barn.


Julen firas för barnen och låt dem vara barn och känna sig trygga på den dagen på året då vi speciellt ska bry oss om varandra och älska. Avstå alkoholen under en enda dag och låt julafton bli en en dag utan en klump i halsen.

 

Klicka här för att skriva på för en vit jul!


 

Jag önskar att så många som möjligt därute skriver på, inte minst för barnens skull. För visst känns det i hjärtat när man ser släktingar bli berusade. Själv har jag alltid levt i en familj där alkoholen prioriteras bort i närheten av de små barnen. Däremot inte sagt att alla har följt det i släkten. Jag har blivit skonad från alkoliserade föräldrar och dylikt, och jag har aldrig sett mina föräldrar fulla, men ett par gånger om året märker man av andra vuxna släktingar som är berusade. När jag var liten hatade jag det, jag avskydde det. Hatade sentimentaliteten som alltid verkade uppstå i berusade tillstånd och jag hatade ögonen som förändrades. Och jag är ändå skonad. Jag kan inte ens föreställa mig hur det skulle vara för barn med föräldrar som drack sig fulla titt som tätt. Tack och lov för det. Jag har inte skrivit på listan, för jag skulle omöjligt få med hela min släkt på det och då finns det ingen mening. Det finns inte längre särskilt små barn i släkten, förutom Isabella men hon är bara en bebis, och därför är det kanske inte lika nödvändigt. Men för de med små barn, skriv på! Jag tänker fira en vit jul i framtiden när jag får barn och när jag själv kan påverka alkoholintaget på min julafton/julfest.

 

Felicia

Felicia Allmänt Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0