Troy Davis

2011-09-22 @ 14:41:13Jag blir så jäkla förbannad. Hur kan ett modernt land som USA fortfarande tillåta att människor mördas när de har begått ett brott? Jag vet inte om Troy Davis är skyldig eller inte, mycket talar ju mot det, men dödstraffet borde avskaffas. Jag kan inte tycka att det är rätt att ta livet av en människa för att han har tagit livet av en annan. Brottsprevention någon? USA satsar enbart på hämnden. Det som skrämmer mig mest är att det känns som om att så många av USAs medborgare är för dödsstraffet. Hur kan man vara det? Det förstår inte jag.

Dödsstraffet är omodernt och hjälper inte till att förebygga brottslighet. Dödsstraffet handlar bara om hämnd, inte om att visa att det är fel att begå brott. Mord som mord, eller hur? Det det amerikanska rättsväsendet gör är minst lika mycket mord som vilket annat mord som helst.

Jag har ingen kunskap över hur många amerikanska fångar som USA har avrättat oskyldigt. Men vad jag vet är att det sitter och har suttit dussintals oskyldigt dömda på Death-Row. Flera av dem har efter många år där frigivits. 118 dömdsdömda brottslingar i USA har frigivits efter moderna DNA-test, enligt en artikeln i DN. De har förlorat många år av sina liv, men tänk om de hade avrättas? Då hade de förlorat hela sitt liv, för ett misstag rättsväsendet har begått.

Om Troy Davis är oskyldig, hoppas jag att det uppdagas, för att dödandet i det amerikanska rättsväsendet ska få ett slut. Det är inte rätt att mörda, men det har inte USA förstått.

Slopa dödsstraffet och ge alla individer rätten till liv.

Felicia Allmänt Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0