Kolmården

2009-07-06 @ 21:48:25Har haft en otroligt bra dag på Kolmården. Jag åkte dit med mamma på min lediga dag eftersom jag inte varit där sedan jag var mycket liten och jag har gratis inträde där eftersom jag jobbar på alv. Klockan 08.00 startade vi resan mot Norrköping och Kolmården. Jag körde hela vägen upp, körde på motorväg för första gången sedan jag fick körkort och brummade förbi en drös med bilar :)

När vi väl kom fram gick vi runt i parken och kollade på de olika djuren. Det finns en salig blandning av djur där, både fina och mindre fina. Även att regnat har pissat ned under i stort sett hela dagen, har dagen varit kanon. Klädde mig i stövlar, regnjacka och var beredd med en paraply, och det behövdes. Det finns inget fult väder, bara dåliga kläder och det håller jag verkligen med om. Jag hoppas att det blir så på Hultsfredsfestivalen också.

Åter till Kolmården. Vid klockan 12.00 begav jag och mamma oss till Delfinariumet för att kolla på delfinshow. Det var så sjukt bra! Har nog aldrig sett något liknande. Det var verkligen värt att åka 16 mil till Norrköping för att se showen. Den var till och med så bra att vi gick två gången på den! Det är något jag verkligen rekommenderar till alla er läsare. Om ni aldrig varit där tycker jag att ni MÅSTE besöka Kolmården, framförallt Delfinariumet! Det var lätt det bästa med hela dagen! Jag är så grymt impad av delfinskötarna och att delfiner kan lära sig. Tänk vad en liten visselpipa och lite fisk kan göra för nytta. Fast det är klart, tränar man sex gånger om dagen, som delfinerna gör, så borde det bli rätt bra :) Det var ett himla roligt upplägg med pirater, Markoolio, rinnaden vatten, coola ljussättningar och såklart de otroligt fina delfinerna.

Jag blev så grymt sugen på att bli delfinskötare. De verkar ha ett fantastisk jobb. Någon som vet vad som krävs av en delfinskötare förutom otroligt hög lungkapacitet och skicklighet? Delfiner är så himla fina! 

När vi gått klar i parken begav vi oss mot Safariparken. Den är jag faktiskt besviken på! Det stod att det skulle finnas massor av olika djur där, men det enda vi såg var massor av änder som gick över vägen som vi var tvunga att stanna för. Nej skämt och sido. Är glad att de hade giraffer och lejon där i alla fall!

Stannade en sväng på ikano-huset på hemvägen. Jag köpte en skitsnygg klocka och en kavaj! :) Bra köp på rea, bättre kan det inte bli.

Jag funderar på att införskaffa en systemkamera. Jag är grymt trött på min värdelösa kamera som tar 3 år för blixten att ladda. Jag hade väldigt stora problem med den på delfinshowen. På grund av att den var så seg så fick jag inte många bra bilder, framförallt när de hoppade upp och gjorde konster. Jag ville verkligen ha bra bilder! Men filmade lite så någon dag kanske jag kan lägga upp en film :) Någon som har förslag på en bra, men billig systemkamera? Felle, Therese vet ni någon?

Nej, bäst att dra nu. Snart dags att sova för min del. Upp 06.00 imorgon igen! Hoppas att det inte spöregnar hela dagen.

















Lite bilder från dagen. Ursäkta att kvalitén inte är så bra, men min kamera är kass. Den dog redan på delfinshowen så har bara bilder på mammas kamera från resten av dagen.


/ Åse
Åse Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Nathalie

^^ hej therese.. jaa nej men du är förmodligen mycket bättre än mig så skulle bara var kul att se:) Har du någon e post man kan maila in en bild till eller ska jag lägga upp en i bloggen?

2009-07-06 @ 21:50:25
URL: http://mylovley.blogg.se/
Postat av: Linnea

nikon d40 är ju billig, bra och rätt enkel.

2009-07-06 @ 21:58:43
URL: http://sumseven.blogg.se/
Postat av: Felicia

Det finns ju Nikon d40 som Linnea säger, för drygt 3500 kronor. Eller Canon 100d för ungefär 3800 kronor. Canonen är lite bättre än Nikon d40 på grund av att den har live view och inbyggd autofokus vilket inte Nikon d40 har :) Jätteroligt inlägg Åse, verkligen kul att läsa! :) Jag har också varit på Kolmården, delfinerna är verkligen söta :)

2009-07-07 @ 14:21:26
URL: http://sumseven.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0